Miedź

Większość ludzi cierpi na chroniczne niedobory miedzi. Liczbę osób wykazujących mineralne braki szacuje się na 81%.

Właściwości

Miedź zapobiega powstawaniu tętniaków, zapewnia prawidłowy rozwój tkanki łącznej tętnic, odpornej na rozrywanie. Potrzebuje jej również tkanka łączna mięśnia sercowego.

Deficyt miedzi wiąże się z rozwojem choroby wieńcowej serca.

Niezbędna przy leczeniu choroby remautoidalnej. Odpowiedzialna za zdrowie stawów.

Jej brak jest jedną z przyczyn siwienia włosów.

Stopień opalenia skóry zależy od enzymu zawierającego miedź.

smile-476038_960_720

Wiąże się z naszym odczuwaniem szczęścia, radości życia czy też euforii, związanych z przemianą dopaliny w noradrenalinę, w której to przemianie w enzymach towarzyszących jej występuje miedź.

Wspomaga formację kości i hemoglobiny.

Objawy deficytu miedzi

  • słabsze od normalnego powonienie
  • biegunki
  • brak energii
  • anemia
  • łysienie

Gdzie znaleźć?

  • kakako w proszku
  • wątroba wołowa
  • kalmary
  • krewetki
  • groch
  • kasza gryczana
  • fasola
  • orzechy włoskie
  • sery twarde
  • płatki owsiane
  • soja
  • mięso kaczki
  • baranina
  • cielęcina
  • wołowina
  • migdały
  • awokado
  • jęczmień
  • owies
  • fasola
  • buraki
  • czosnek
  • grzyby
  • łosoś
  • rzodkiew
  • orzechy
  • rodzynki

Dawkowanie

Miedź doskonale przyswaja się wraz z witaminą C, wspomagając proces tworzenia się kolagenu (zobacz Witamina C – w jakiej postaci?Krzem – niezbędny, chociaż zapomniany pierwiastek).

W nadmiarze może okazać się toksyczna. Przedawkowaniu towarzyszą odruchy wymiotne, nerwowość, bóle w okolicy stawów i mięśni.

Należy zawsze suplementować wraz z cynkiem (zobacz Cynk).

O nadmiarze miedzi w organizmie może świadczyć brak witaminy C i cynku.

Braki miedzi samoistnie uzupełniają Ci, którzy mają miedziane rury z wodą. Można również nosić miedziane bransoletki albo inną biżuterię lub zastosować stary indyjski sposób. Kupić miedziany dzbanek, przed snem napełnić go wodą, a następnie wypić wodę tuż po wstaniu.

Informacje zawarte w tym artykule, służą jedynie celom edukacyjnym i informacyjnym. Nie należy ich traktować jako porady medyczne. Praktyki opisane, powyżej powinny być podejmowane tylko po uważnym przestudiowaniu istotnych faktów i po konsultacji z lekarzem. Nie mogą również zastąpić opinii pracownika służby zdrowia. Właściwe laboratoryjne i kliniczne monitorowanie jest niezbędne, dla bezpiecznego i skutecznego leczenia.

Zobacz też:

Zespół chronicznego zmęczenia …

Jod – czego być może o nim nie wiesz a co może znacząco poprawić jakość twojego życia!

Jak rozpalić i utrzymać płomień życia – JOD podstawowe informacje i zastosowanie

Krzem – niezbędny, chociaż zapomniany pierwiastek

Potas

Selen

Bibliografia:

"Szansa na długowieczność" Siergiej Poremow str. 55, 56

"Od lekarza do grabarza" Jerzy Maslanky str. 253, 268

"Wylecz się sam. Megadawki witamin" Andrew W. Saul PH. D. str. 226, 227

Cynk

67% ludzi wykazuje braki cynku.

Właściwości

Deficyt cynku wiąże się z szeregiem chorób neurologicznych i nerwowo-psychicznych; epilepsja, stwardnienie rozsiane, demencja, zaburzenia uwagi, depresja.

Nowotwory złośliwe łatwiej się rozwijają, gdy poziom cynku jest niski.

Cynk jest niezbędny do produkcji tymuliny, głównego hormonu grasicy.

W przypadku cukrzycy, cynk pomaga trzustce w produkcji insuliny i chroni te odcinki błon komórkowych, które są odpowiedzialne za przeniknięcie insuliny do komórki.

Objawy prawie wszystkich chorób skórnych słabną lub wręcz zanikają po podaniu cynku, np. trądzik

Cynk ściśle wiąże się ze zdrowiem narządów płciowych i prawidłową reprodukcją. Jest nieodzowny w czasie rozwoju narządów płciowych i chorobach prostaty. Łagodny przerost prostaty w wieku późniejszym jest związany z brakiem cynku w ciągu wcześniejszego życia. Deficyt cynku może pogarszać produkcję testosteronu.

Sprzyja gojeniu się ran, dlatego powinien być suplementowany przez osoby, które czeka operacja chirurgiczna lub, które mają ją już za sobą. Pomocny przy  leczeniu odleżyn.

Posiada właściwości ochronne dla wątroby i antyoksydacyjne (zobacz WOLNE RODNIKI – BYLE NIE PRZESADZIĆ Z TĄ WOLNOŚCIĄ.).

Deficyt cynku ma również swój udział w jednej z najczęstszych przyczyn ślepoty, zwyrodnieniu plamki żółtej. Warto tutaj również wdrożyć karoteny, witaminy C i E oraz selen (zobacz Selen, Witamina C – w jakiej postaci?). Pomaga przy leczeniu i zapobieganiu katarakcie.

Zapalna choroba stawów wiążą się ze znacznym zniszczeniem zapasów cynku w organizmie.

Przyczyny braku cynku

Cynk jest tracony przez nasz organizm w przypadku stresu. Jesteśmy go również pozbawiani przez metale cięzkie, pestycydy i inne zanieczyszczenia.

Wysokowęglowodanowa dieta sprawia, że dostarczamy go do organizmu coraz mniej.

Objawy niedoboru cynku

  • osłabienie
  • spowolnione gojenie się ran
  • obniżenie potencji
  • łamliwość paznokci
  • wypadanie i łamliwość włosów
  • siwienie
  • zakłócenia cyklu miesiączkowego
  • choroby skórne
  • „kurza ślepota”
  • brak apetytu
  • zakłócenie rośnięcia
  • depresje
  • drętwienie kończyn
  • oznaki starzenia się

Gdzie znaleźć?

  • ostrygi
  • kakao w proszku
  • wątroba wołowa
  • wołowina
  • groch, fasola
  • cielęcina
  • baranina
  • płatki owsiane
  • mięso kaczki
  • orzechy włoskie
  • krewetki
  • twarde sery
  • soja
  • kasza gryczana
  • kasza jaglana
  • ryż
  • chleb żytni
  • makarony wysokiej jakości
  • dorsz
  • jajko kurze
  • drożdże
  • algi
  • mniszek lekarski
  • koper
  • pokrzywa
  • szałwia
  • chmiel

Dawkowanie

Niedobór cynku to dla naszego organizmu problem bardzo dotkliwy. W ciągu 12 godzin od spożycia pokarmu o zmniejszonej ilości cynku, jego koncentracja we krwi zmniejsza się o połowę. Nasze komórki błagają o dostarczenie cynku, ale my tego nie słyszymy.

Codzienne zapotrzebowanie cynku dla osoby dorosłej wynosi 12-15mg (Nieco większej ilości potrzebują matki karmiące piersią.), chociaż niektóre źródła podają, że w przypadku braków, tę dawkę można zwiększyć do 50 a nawet 100 mg. Glukonian cynku jest tani, łatwo dostępny i dobrze się wchłania.

Wraz z cynkiem powinniśmy suplementować miedź oraz selen (zobacz Selen) Pomiędzy suplementacją cynku i selenu zachowajmy odpowiedni odstęp, gdyż spożywanie ich w tym samym czasie osłabia ich działanie.

Nigdy nie należy podawać cynku w tym samym czasie razem z żelazem. Wzajemnie się wykluczają, osłabiając system obronny.

Pamiętajmy, że z wiekiem wchłanianie cynku ulega spowolnieniu. U osób starszych występuje znaczny deficyt tego pierwiastka, dlatego w ich przypadku suplementacja jest obowiązkowa.

Informacje zawarte w tym artykule, służą jedynie celom edukacyjnym i informacyjnym. Nie należy ich traktować jako porady medyczne. Praktyki opisane, powyżej powinny być podejmowane tylko po uważnym przestudiowaniu istotnych faktów i po konsultacji z lekarzem. Nie mogą również zastąpić opinii pracownika służby zdrowia. Właściwe laboratoryjne i kliniczne monitorowanie jest niezbędne, dla bezpiecznego i skutecznego leczenia.

Zobacz też:

Zespół chronicznego zmęczenia …

Jod – czego być może o nim nie wiesz a co może znacząco poprawić jakość twojego życia!

Jak rozpalić i utrzymać płomień życia – JOD podstawowe informacje i zastosowanie

Krzem – niezbędny, chociaż zapomniany pierwiastek

Potas

Bibliografia:

"Szansa na długowieczność" Siergiej Poremow str. 53-55

"Od lekarza do grabarza" Jerzy Maslanky str. 250, 266

"Wylecz się sam. Megadawki witamin" Andrew W. Saul PH. D. str. 119, 158, 221, 327 

 

 

Potas

Potas jest niezbędnym minerałem do życia i pracy każdej komórki.

Właściwości

Potas odpowiada za regularne bicie serca oraz zdrowy układ nerwowy. Najbardziej istotny składnik tkanki nerwowej i mięśniowej, zwłaszcza serca i erytrocytów.

Utrzymuje odpowiednie ciśnienie krwi.

Odpowiada za transport składników odżywczych do komórek, dlatego lekarze leczący przyczyny raka często go stosują.

Razem z sodem utrzymuje prawidłowy poziom wody i stanowi ochronę dla normalnego funkcjonowania błon komórkowych. Równowaga jednak pomiędzy potasem a sodem musi być bardzo harmonijna. Potas znajduje się wewnątrz komórki a sód na zewnątrz.

Potas pozwala na utrzymanie prawidłowej koncentracji i funkcji magnezu. Magnez jest główną substancją odżywczą dla serca (zobacz 32 symptomy świadczące o tym, że możesz cierpieć na niedobór magnezu).

Obniżenie poziomu jednego z tych minerałów we krwi wiąże się z natychmiastowym obniżeniem poziomu drugiego. Badania wykazują, że codzienne używanie dodatków żywieniowych bogatych w potas może dwukrotnie zmniejszyć ryzyko śmierci na skutek udaru.

Przyczyny braku potasu

  • problemy z nerkami
  • rozwolnienie
  • wymioty
  • środki przeczyszczające
  • kawa i papierosy
  • nieprawidłowa dieta
  • urazy
  • stosowanie środków moczopędnych i beta-blokerów

Chemikalia i procesy przetwórcze niszczą obecność tego pierwiastka w żywności. Dodatkowo dodawania przez producentów sodu do produktów prowadzi do niedoborów potasu.

Objawy deficytu potasu

  • nerwowość
  • problemy ze snem
  • zakłócenie rytmu serca
  • zaburzenia cyklu miesiączkowego
  • zaparcia
  • nadmierna suchość skóry
  • trądzik młodzieńczy
  • spowolnione gojenie się ran
  • niskie ciśnienie krwi
  • bóle mięśni
  • nadmiar sodu
  • osłabienie i zmęczenie
  • kurcze nóg, zwłaszcza takie, które budzą ze snu w nocy
  • akumulacja w moczu protein
  • apatia
  • drżenie mięśni prowadzące do porażenia wiotkiego
  • skąpomocz

Gdzie znaleźć?

  • sery
  • ryby
  • mięso: drób
  • warzywa: kapusta, szpinak, soczewica, fasola, groch, ziemniaki pieczone w mundurkach, sok z ziemniaków
  • owoce: banany, morele, figi, arbuz, pomarańcz, awokado
  • ziarna zbóż
  • orzechy (120mg migdałów zawiera aż 800mg potasu, podobne stężenie jest w orzechach brazylijskich)
  • drożdże
  • rodzynki

Dawkowanie

1600-2000mg potasu na dzień jest uważane za dawkę bezpieczną dla osoby dorosłej.

Ustalona przez amerykański rząd RDA (zalecane dzienne spożycie) wynosi dla potasu 4700 mg.

Osoby chore na nerki powinny taką zalecaną dawkę skonsultować z lekarzem.

Uwaga: Chociaż nadmierny poziom potasu występuje we krwi niezwykle rzadko, jeśli się pojawi, suplementacja potasu powinna zostać czasowo wstrzymana lub ograniczona.

Pamiętajmy jednak, że organizm nie ma skutecznych metod na magazynowanie potasu.

 

Informacje zawarte w tym artykule, służą jedynie celom edukacyjnym i informacyjnym. Nie należy ich traktować jako porady medyczne. Praktyki opisane, powyżej powinny być podejmowane tylko po uważnym przestudiowaniu istotnych faktów i po konsultacji z lekarzem. Nie mogą również zastąpić opinii pracownika służby zdrowia. Właściwe laboratoryjne i kliniczne monitorowanie jest niezbędne, dla bezpiecznego i skutecznego leczenia.

Zobacz też:

Zespół chronicznego zmęczenia …

Jod – czego być może o nim nie wiesz a co może znacząco poprawić jakość twojego życia!

Jak rozpalić i utrzymać płomień życia – JOD podstawowe informacje i zastosowanie

Krzem – niezbędny, chociaż zapomniany pierwiastek

Selen

 

Bibliografia

"Od lekarza do grabarza" Jerzy Maslanky str. 269, 270

"Szansa na długowieczność" Siergiej Poremow str. 49, 50

"Endoekologia zdrowia" Ludmiła, Iwan Nieumywakin str. 160

"Wylecz się sam. Megadawki witamin" Andrew W. Saul PH. D. str. 176, 261

"Czy można żyć 150 lat?" Michał Tombak str. 90

"Metoda doktora Gersona. Leczenie raka i innych chorób przewlekłych" Charlotte Gerson Beata Bishop str. 249